Grzybek do zaworu
sabunia portal
Dzień dory
Jestem posiadaczem opla astry II z silnikiem X17DTL. Ostatnim czasem zapalała się kontrolka silnika. Odczyt błędów wykazał błąd zaworu EGR. Wykreciłem ów zawór grzybek był zanieczyszczony, ale nie był zapieczony, wyczyściłem, zamontowałem problem nie minął. Wydaje mi si, że trzpień chodzi zbyt ciężko co prawda udalo mi sięgo wessać ale chyba siła potrzebna do tego jest zbyt duża jak na możliwości podciśniena. Być może się mylę, proszę o sugestie od znawców tematu. Sprawdzany był także układ pod względem elektrycznym. Elektryk nie doszukał się nieprawidłowości. Podejrzenie padło na pompę podciśnienia, ja podejrzewam jeszcze ów zawór. jak się upewnić?
A propos EGR. Działanie tego ustrojstwa polega na tym, że przepuszcza część spalin do kolektora dolotowego poprzez podnoszenie grzybka i odsłonięcie otworu z którego płyną spaliny. Grzybek otwiera się pod wpływem podciśnienia działającego na membranę. Rozumując dalej: jeżeli EGR jest uszkodzony( dziurawa membrana lub coś innego) bądź nie "dociera" do niego podciśnienie grzybek się nie podnosi a więc nie wpuszczane są spaliny do kolektora. Wniosek: jeżeli EGR jest uszkodzony to do cylindrów jest dostarczane tylko "świeże" powietrze, a to chyba lepiej :P. Nie ma więc sensu zakładania zaślepek z blach, wystarczy tylko zaślepić przewód podciśnieniowy EGR'a. Oczywiście przy założeniu, że grzybek idealnie przylega do otworu z którego lecą spaliny. Tak to wydedukowałem. Jeżeli się mylę to mnie oświećcie.
Pozdrawiam
jeżeli bedziesz miał zaślepione podciśnienie i nie będzie sterowania zaworem bedzie palił sie CHECK i tryb awaryjny ( moc odcięta poprzez ograniczenie na pompie wtryskowej i wyłączenie turbiny) zawory, które sterują podciśnieniem podobno są czujnikami ( moim zdaniem nie, bo nie widziałem tam przewodu z sygnałem:)) a zaślepienia EGR to naprawde fajna sprawa:) ja nie chciał bym oddychać zużytym powietrzem:P ( ja już zaślepiłem A TY???)
Nie do końca. W X20DTH uwalony zawór, to brak przyspieszeń "turbo nie działa" ;-)
Jeśli uwalony jest elektrozawór wysterowujący zawór EGR to tak. Jeśli padnie sam grzybek EGR, to po zaślepieniu układu można spokojnie dalej jeździć...
Jeśli uwalony jest elektrozawór wysterowujący zawór EGR to tak. Jeśli padnie sam grzybek EGR, to po zaślepieniu układu można spokojnie dalej jeździć...
a jak zdiagnozować dokłanie czy EGR jest uwalony, jesli elektrozaworek jest OK?
taki srebrny "grzybek - dochodzi do niego przewód podciśnienia właśnie z tego połamanego Twojego zaworku.
Normalne - nie wyciągaj.
nie. ten zawór "pracuje" jest otwarty tylko wtedy kiedy pracuje pompa powietrza wtórnego - jakieś 2 min na zimnym silniku.
jeżeli zaślepisz wszystko tak jak wyżej napisałem - nic się nie stanie - ja już bardzo , bardzo dawno temu wywaliłem tą pompe ;)
Miły gdzie znaleźc fotki jak ta pompa wygląda by ją odłączyć?
gdzie dokladnie znajduje sie zawor EGR
Tak właśnie, zawór EGR to jest ten "grzyb" umieszczony centralnie pod pokrywką "ecotec". Na samym środku, dochodzi do niego wąż z powietrzem doładowywanym (u Ciebie jak widzę masz DTI więc będzie dochodził od intercoolera). A co masz na myśli przez "czujnik doładowania", bo za bardzo nie wiec o co chodzi...
czujnik doladowania podcisnienia-z tego co mi koles podpowiedzial znajduje sie pod pokrywa ecotec takie male pudeleczko z jedna wtyczka i przykrecony jedna sruba. Wyczyscilem go bo byl strasznie zasyfiony i od razu poprawa mocy.choc jeszce do konca nie jest to moc ktora powinna byc w tym aucie. ale jestem bardzo zadowolony. pozdrawiam
a ten zawór EGR jest on okrągły ??? taki placek ???platykowy??? i dochodzi do niego jeden cienki przwód ??? dobrze rozumiem ???
odpisz dzieki i pozdro
Obejrzyjcie sobie zawór w środku. Opisałem to w próbie regeneracji. Pompa podciśnienia jest połączona z przestrzenią NAD membraną, a olejem pluje z otworu znajdującego się POD membraną.
Zatem jedyna droga, to przez uszczelnienie grzybka zaworu lub dziurawą membranę (byłby check).I nie z pompy podciśnienia, tylko z węża dolotowego.
PS. mój zawór nie pluje :-) Wymieniłem miesiąc temu.....
No tak w twoim przypadku tak bylo. Ale mnie interesuje gdy np. do pompy dostanie się olej!! Czy jest możliwość przedostania sie tymi przewodami do elementów wykonawczych. W twoim przypadku nie!! Bo miałeś sprawną pompę!! Ale jakie objawy będą przy wymienionym przypadku??? Czyli gdy od rozrządu dostanie sie olej do wewnątrz pompy!
Egr jest mechaniczny - grzybek jest unoszony podciśnieniem. "Elektryczny" jest elektrozawór nim sterujący. Wymienić można sam zawór egr, bez kolektora. Całością układu podciśnienia sterują elektryczne elektrozawory, ale urządzenia, któymi sterują są mechaniczne.
'ArturL Właśnie chodzi mi o zawór w którym jest już elektryczny zawór EGR i o pozostałe elementy wykonawcze od tej recyrkulacji .Czy są na podciśnienie Jak w 20DTI czy nie. .Czyli nie posiadają tych elektrozaworów koło akumulatora i na nadkolu , przewodów , tej całej pajęczyny połączonej ze sobą. Czy po prostu jest EGR elektryczny a reszta to tak jak w 20dti. :mellow:
jeżeli bedziesz miał zaślepione podciśnienie i nie będzie sterowania zaworem bedzie palił sie CHECK i tryb awaryjny ( moc odcięta poprzez ograniczenie na pompie wtryskowej i wyłączenie turbiny) zawory, które sterują podciśnieniem podobno są czujnikami ( moim zdaniem nie, bo nie widziałem tam przewodu z sygnałem:)) a zaślepienia EGR to naprawde fajna sprawa:) ja nie chciał bym oddychać zużytym powietrzem:P ( ja już zaślepiłem A TY???)
Może i masz racje. Tylko jak zaślepić otwór z którego lecą spaliny blachą tak ażeby nie wchodziła w kolizję z grzybkiem zaworu EGR? Jeżeli grzybek oprze się na zaślepce to będzie w stanie "otwartym", więc jeśli przewodami popłynie "sygnał" otwarcia EGR już otwartego ("... i nie będzie sterowania zaworem...") to idąc twoim tokiem rozumowania, chyba też zapali się check bo to będzie analogiczna sytuacja do zaślepienia przewodów. Sprawdzając przewody podciśnienia zamiast do EGR podłączyłem przewód do manometru i nie pamiętam żeby mi się check zapalił (nawet się przejechałem z podpiętym manometrem) , więc może sposobem jest podłączenie innego "odbiornika" podciśnienia którym można sterować ( w tym przypadku odchyleniem wskazówki vakuometru). A może po prostu zaślepiłeś otwór w taki sposób że nie koliduje z grzybkiem, jak tak to się podziel sposobem :). Może to dziwne ale podczas przejażdżki z zaślepionym przewodem od EGR'a nie poczułem żadnej różnicy, może dlatego że mam od pewnego czasu problem z słynnym P0400 :(.
Po przeczytaniu kilku postów w temacie EGR postanowiłem pójść w ślady bardziej doświadczonych kolegów i ..
Wyciąłem odpowiednią blaszkę wsadziłem pod rzeczony zawór. Podczas pierwszej jazdy pokazało wiadomy pomarańczowy silniczek (błędy 0400=błąd EGR, 1405=uszkodzony EGR)
Myślałem że to zła blaszka i zrobiłem jeszcze jedną dziurkę tak aby grzybek od zaworu miał miejsce się cofnąć (tak mi się wydawało że blaszka blokuje ruch zaworu).
Niestety to nie to (wyjąłem blaszkę i jest dobrze). Check gaśnie po wyłączeniu silnika i ponownym uruchomieniu.
Co stwierdziłem to że check zapala się podczas hamowania silnikiem przy prędkości ok. 60-70km/h, może w momencie odcięcia paliwa? Przy ok. 50 km/h i hamowaniu silnikiem check się nie zapala, ale dokładnie nie sprawdzałem ze strachu że za dużo błędów i komputer przejdzie na stałe w tryb awaryjny.
No i co da się to badziewie w X16XEL odciąć?
No i czy jak check zgasł to komputer przeszedł w tryb normalny? Tzn. czy zapisane błędy (odłączyłem aku. na kilka minut i błędy niestety dalej są) nie powodują pracy w trybie awaryjnym.
dzięki za wszelkie rady Marek
Przez tydzien nie odpalalem MTZa a gdy go uruchomilem okazalo sie, ze prawie nie dziala hydraulika. Tydzien temu bylo wszystko ok, a teraz jak chcem podniesc tuz albo cos zrobic turem, to przy max obrotach podnosi sie, ale w tempie 1cm/min. Olej jest, pompe wymienialem latem. Zawor przelewowy w rozdzielaczu 3sekcyjnym jest troche wyrobiony, ale nawet jak wyjme calkiem z niego sprezynke i ten grzybek to nie robi to roznicy w dzialaniu jak jest zawor do konca wkrecony ze sprezyna. Wykrecilem jakis zawor z rozdzielacza od TUZ (patrz zalacznik) i wyglada na sprawny, skrecilem z powrotem i dalej nic. Pompa olej podaje, bo jak poluzuje zawor to przeciska sie olej po gwincie. Nie mam juz pomyslu co moze byc. Pomozcie. Załączone pliki
-
l
894789939_2.JPG (27.21 KB)
Ilość pobrań: 111 l
Cytat
A sami byli dla siebie większym ciężarem niż ciemność. Mdr 17,20
A sami byli dla siebie większym ciężarem niż ciemność. Mdr 17,20_2